Pivniţele descoperite în Râmnicu Sărat, după prăbuşirea unei parcări situate pe Drumul European 85, au intrat în conservare. Cercetările arheologice s-au încheiat iar concluzia este că zona trebuie verificată mai atent, dar atunci când vor fi bani. Groapa a fost astupată cu nisip. Cercetările arheologice efectuate de specialiştii Muzeului Judeţean Buzău la Râmnicu Sărat, acolo unde în luna februarie 2017 pământul s-a surpat şi a înghiţit un autoturism, au fost finalizate. În urma săpăturilor, specialiştii au ajuns la concluzia că sub DN2 E85 se află o pivniţă veche de trei secole. Ei au transmis un raport primăriei Râmnicu Sărat în care spun că va fi nevoie de alte săpături sub şoseaua europeană.

”Colegii mei au întocmit raportul şi au zis că pivniţa nu este mai veche de secolul al XVIII-lea. Are deci cam 300 de ani. Altfel spus, acolo a fost subsolul unei case. Nu ştim exact detinaţia clădirii pentru că, nepăstrându-se partea superioară, este greu să faci speculaţii. Cunoscând însă că acolo era vatra oraşului, putem bănui că locuinţa era a vreunui negustor, fiind şi o zonă de tranziţie spre Moldova. Au găsit şi continuarea pivniţei şi probabil că era mai extinsă”, a declarat Laurenţiu Grigoraş, directorul Muzeului Judeţean de Istorie Buzău.

Autorităţile locale împreună cu specialişti în istorie şi urbanism vor decide cum vor conserva situl arheologic, mai ales că acesta poate fi o atracţie turistică şi poate aduce, implicit, beneficii importante oraşului Râmnicu Sărat. Edilii trebuie să ţină cont în primul rând de indicaţiile comisiei zonale de monumente istorice din care fac parte experţi în arheologie, arhitectură, urbanism din patru judeţe, Buzău, Vrancea, Brăila şi Prahova. Specialiştii Muzeului Judeţean spun că sunt în lucru două variante: păstrarea la vedere a zidurilor subterane, în cazul în care problema traficului rutier pe un drum extrem de circulat îşi găseşte o rezolvare, şi conservarea primară a sitului, respectiv umplerea cu nisip a gropii, astfel încât atunci când se decide continuarea săpăturilor, decopertarea să fie uşoară.

”Trebuie să aşteptăm concluziile comisiei zonale. Membrii ei vor analiza raportul respectiv vor vedea şi concluziie colegilor noştri şi vor hotărî în consecinţă, dacă se va conserva primar, adică dacă se poate turna nisip urmând ca ulterior să se facă o cercetare amănunţită. Acum nu s-a cercetat decât strict zona respectivă unde s-a surpat astfel că vor hotărî de acum dacă este momentul ca acel sit să fie pus în valoare şi dat circuitului turistic. Va fi o extindere, o cercetare mai amplă însă nu acum. Probabil că va fi decisă conservarea sitului cu nisip”, spune Laurenţiu Grigoraş, directorul Muzeului Judeţean Buzău.

În cazul conservării primare, zona va fi asfaltată şi redeschisă traficului rutier, până la reînceperea săpăturilor. În acest moment, traficul greu este deviat pe o stradă paralelă cu DN2 iar în zona în care s-a produs surparea, pe lângă instituirea sensului unic, există şi o limită de viteză de 30 de kilometri pe oră. Soluţia ar fi o centură ocolitoare pentru care autorităţile au făcut deja demersuri către Ministerul Transportului însă, o astfel de investiţie necesită fonduri importante şi timp îndelungat pentru a fi dusă la capăt.